Hogyan keresztezzük lábunkat a párnán ülve

A legjobb módszer az, ha jobb lábfejünket talppal fölfelé a bal combunkra helyezzük, aztán bal lábfejünket a jobb combunkra. Ez a hagyományos lótuszülés, szanszkritül padmasana, japánul kekkafuza.

Ha a kekkafuza lehetetlen, könnyebb lesz felvenni a féllótusz vagy hankafuza tartást. Bal lábunkat talppal fölfelé a földre helyezzük, jobb lábfejünket pedig a bal combunkra fektetjük.

Zazen alatt megcserélhetjük lábunkat. Ha a gyakorlónak nehézségei támadnak, növelni kell a párna magasságát, vagy több párnát kell egymásra tenni. Tapasztalatom azt mutatja, hogy az európaiaknak igen gyakran több párnányi magasságra van szükségük. Mindkét térdünknek le kell érnie a földre, ez nagyon fontos előírás; ennek érdekében térdünket előredőlve letesszük a földre, majd előrehajolva a párnát úgy igazítjuk magunk alá, hogy térdünk lent maradjon. Így a hátgerinc teljesen egyenes lesz annak köszönhetően, hogy a medence előrebillen. Ha a derekunk eleinte fáj, akkor a tartás kényelmetlen, de a rendszeres gyakorlás révén a fájdalom enyhül, és biztosíthatjuk a gerinc megfelelő ívét.

Eleinte a tartás mindenki számára nagyon nehéz. Nekem is sok nehézségem volt, pedig fiatalon kezdtem. De bármennyire is fájdalmas, folytatni kell a zazen gyakorlását. Ez kitartás kérdése, hiszen a fájdalmak csökkennek a gyakorlás révén.

Ha teljesen lehetetlen felvennünk a kekkafuzát vagy hankafuzát, ülhetünk székre is, egyenes háttal, de a hát ne érjen a támlához; a talp leér a padlóra, a láb egyenes, a nők térde összezárva, a férfiaké enyhén nyitva.

A test és a gerinc tartása

A törzs tartásának kijavítása szintén fontos, különösen az ötödik ágyékcsigolyának kell jól elhelyezkednie azért, hogy a gerinc íve megfelelő legyen; ha ez a csigolya jó helyen van, az alhas ellazul és elérjük a stabilitást. Mesterem azt tanította, hogy a gerinc ívének olyannak kell lennie, mintha az anusunk meg akarná nézni a napot; térdünk meggyökerezik a földben, fejünkkel nyomjuk az eget, mintha egy nehéz követ tartanánk a fejünk tetején, így ég és föld egyesül a tartáson keresztül.

Ha ez megvan, jobbra-balra hajlongunk, először mélyen, majd egyre kisebb mértékben, hétszer-nyolcszor, hogy elérjük az egyensúlyi helyzetet; fölösleges előre-hátra billegni. Dógen mester azt mondta a Fukanzazengiben: „Biztosítani kell, hogy gerincünk teljesen egyenes legyen, ne dőljön se előre, se hátra, se jobbra, se balra, orrunk legyen köldökünk függőleges síkjában, fülünk pedig a vállunk vízszintes vonalában.”

Be kell húznunk az állunkat, fejünknek egyenesnek kell lennie, ez szintén nagyon fontos előírás.

Vállunk természetesen leesik, hasunk teljesen laza.

A kéztartás

Bal kezünk tenyérrel fölfelé a jobb kezünkben pihen. A hüvelykujjak hegye enyhén érintkezik, vízszintesek; nem szabad felemelkedniük, ami mentális feszültséget jelezne, sem leereszkedniük, ami szunyókáló tudatra utalna.

A zen hagyományában ez a hokkai-jō-in, a koncentráció óceánjának pecsétje. Bōdhidharma és Dōgen mester így gyakoroltak. A hüvelykujjak és a tenyér által rajzolt forma egy tojás alakjára emlékeztet. A kezeknek érinteniük kell a hasat.

A két könyök ne tapadjon a testhez, a karok természetesen leesnek.

A száj és a nyelv helyzete

A száj mindig csukva van, az ajkak érintkeznek anélkül, hogy össze lennének szorítva. A fogak összeérnek, a nyelv pedig érinti a szájpadlást elülső részét; az arcot nem szabad felfújni.

A szem helyzete 

Szemünk nyitva van, hogy elkerüljük az álmosságot, tekintetünket körülbelül egy méterre magunk elé helyezzük, természetesen. A tekintetnek nem szabad jobbra-balra járnia, hanem mozdulatlannak kell maradnia.

Figyelmünket ne rögzítsük a látómezőben lévő tárgyakra, a látás legyen tárgy nélküli.  

Összefoglalva: leülünk a párnára, keresztbe tesszük lábunkat, a térd a talajon, a gerinc kiegyenesedik a medencetájék ívének köszönhetően, az áll behúzva, a kéz megfelelően elhelyezve, a tekintet magunk előtt egy méterre, a váll természetesen leesik, mindez nagy energiával; a tudat pedig legyen olyan, mint „egy ugrásra kész oroszlán”.

Elérhetőségek

Budapest | +36-70-386-20-02 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Debrecen | +36-20-976-35-74Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Szigetszentmiklós | +36-70-382-72-64 | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Szombathely | +36-20-779-06-17 | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Bukarest | +40-726-328919 | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Brassó | +40-729-290028 | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Taisenji napirend

A Taisenji a mindennapi gyakorlás helye Budapesten Myoken mester vezetésével. Első alkalommal kérjük érkezzen legalább félórával korábban!

Zazen időpontok:
hétfő-péntek
06:00-08:00 | 18:30-20:00
szombaton:
08:30-10:30 | 
18:00-19:00

Cím: 1161 Budapest, Rákosi út 77.

Megközelíthető az Örs vezér teréről  a 244-es, a 144-es, a 174-es busszal, a Batthyány utcai megállónál leszállva, vagy a Bosnyák térről a 277-es busszal, a Rákosi útnál leszállva.

Friday the 24th. .