A tiszta tudat

A sōtō zen lényege a látás az igazi egóban, a természetes egóban, a tiszta tudatban, a tiszta egóban. A kyōsakun, a meditációs boton néha ez áll: „Látnunk kell saját igazi énünkben, vagyis igazán látni a tudatunkban" (a Dainichikjó szútra egyik mondata). A kyōsaku tehát a kontinban vagy sanranban lévők számára alkalmazandó gyógyszer. 

A gyakorlás első tíz-húsz percében a tudat folyamatosan kerülhet lehangolt vagy izgatott, kontin vagy sanran állapotba, de ha több zazen követi egymást, kinhinnel kísérve, a sanran viszonylag simán abbamarad; de ekkor még mindig könnyű kontinba esni, tehát oda kell figyelnünk arra, hogy elkerüljük ezt az állapotot. Akkor a tudat nyugodttá válik, ahogy egy pohár víz kitisztul, miután a sár leülepedett benne. 

 

Így hát tudatunk rendíthetetlen nyugalomba kerül, vagyis semmi sem kavarja fel, nyugodt lesz, nem korlátozzák a konvenciók, nem lesz egy formula rabja sem. Nyitottá, szabaddá válik, és nem zavarják meg a formaságok. Nyíltan, őszintén és függetlenül cselekszik; ártatlanná, naivvá és egyszerűvé válik, de nem érzéketlenné. A tudat kimeríthetetlen, kifogyhatatlan és korlátlan lesz. Eléri az érdeknélküliséget, de nem esik tétlenségbe. Már semmihez sem ragaszkodik, elvágta a ragaszkodást az élethez, a javakhoz, az életkörülményekhez, és ahogy már mondtuk, felad mindent és megkap mindent, mert a semmi kimeríthetetlen : mu shimocusu mujinzó.

Hishiryō

Dōgen mester azt mondta, hogy aktív és gondolatoktól mentes elme-szívvel kell rendelkeznünk. Hogyan gondolkodhatunk gondolkodás nélkül? Ez a zen lényege, a hishiryō. Ez a zazen titka. Túl van a szubjektív gondolkodáson.

Meg kell értenünk a hishiryō értelmét, ami az abszolút tudatosság, amit egyesek „kozmikus elmének” vagy „nem-elmének” neveztek. A hishiryō az elme-szív, az abszolút érzékelés, gondolatok nélkül, míg a fushiryō a nem-gondolkodás. A fushiryō a kihunyás, a nirodha állapota, ahol a testnek és az elmének nincs már semmiféle aktivitása, de a sōtō zen nem ezt, hanem a hishiryōt hirdeti, ami a bölcsesség abszolút állapota, egy buddha tudata, egyéni gondolatok nélkül. 

Ha nem a személyes elménken keresztül gondolkodunk, de a tudat természetes állapotban van, az a hishiryō.

Amikor belemerülünk a zazenbe, felmerülhet valamilyen természetellenes pszichés állapot, de ez ellen sem küzdeni nem kell, sem pedig követni, nem szabad az elmét egyetlen gondolatra rögzíteni, sem pedig egyetlen tárgyra összpontosítani. Úgy kell tekintenünk a gondolatokra, mint az égen tovaszálló felhőkre vagy mint egy folyó sodrára. Ne legyenek egyéni gondolataink, azért, hogy az elmét valamilyen módon áthathassa az univerzális elme, avagy a Buddha gondolkodása. Az elmében semmi sem lehet a miénk vagy általunk alkotott. A tudat üres, ez a ku, vagy a mu. 

Egyszer Sáriputra megajándékozta Buddhát egy tál étellel. Buddha azonnal odaadta azt egy kutyának, mondván: „Sáriputra, ön nekem adta ezt az ételt, én pedig a kutyának adtam. Íme, ez a nagy részvét.” Sáriputra meglepődött, mert még nem szabadult meg az adás gondolatától, míg Buddha tudata mentes volt e köznapi gondolkodásmódtól. Franciaországban azt mondják: „Alvás közben jön a vagyon”. Ha elmélyítjük ezt a mondást, megtaláljuk benne a nem-ragaszkodás eszményét. Az üzleti életben mindig ott van az adás és kapás ideája, de az igazi adomány csak adás, hishiryō, és az, aki hishiryōban kap, egyszerűen megköszöni, gondolkodás nélkül. 

A negyvenkét cikkelyes szútra azt írja az alamizsnáról és az adakozásról: Élelmet adni száz rossz embernek nem ér fel egyetlen jó embernek adott ételadománnyal. Ezer jó embernek adni nem ér fel azzal, mint egyetlen olyan embernek adni, aki betartja az öt előírást. Tízezer olyan embernek adni, aki betartja az öt előírást, nem ér fel azzal, mint egyetlen olyan embernek adni, „aki belépett a sodrásba.” Egymillió olyan embernek adni, „aki belépett a sodrásba”, nem ér fel azzal, mint egyetlen olyan embernek adni, „aki már csak egyszer tér vissza”. Tízmillió olyan embernek adni, „aki már csak egyszer tér vissza”, nem ér fel azzal, mint egyetlen olyan embernek adni, „aki már nem tér vissza”. Százmillió olyan embernek adni, „aki már nem tér vissza”, nem ér fel azzal, mint egyetlen „beteljesült bölcsnek” (arhatnak) adni. Egymilliárd „beteljesült bölcsnek” adni nem ér fel azzal, mint egyetlen „önmaga révén buddhának” (pratyékabuddhának) adni. Tízmilliárd „önmaga révén buddhának” adni nem ér fel azzal, mint egyetlen „három világ buddhájának” adni. Százmilliárd „három világ buddhájánkak” adni nem ér fel azzal, mint olyasvalakinek adni, aki nem ítél meg semmit, nem csinál semmit, nem gyakorol semmit, és nem nyilvánít ki semmit.

Dōgen mester azt írja a Sōbōgenzō Élet és halál című fejezetében: „Ha feladjuk testünket és tudatunkat, elfelejtjük énünket és ráhagyatkozunk a Buddha erejére, akkor nincs szükség a tudatunk használatára, és abban a pillanatban képesek leszünk arra, hogy megváljunk élettől és haláltól, hogy satorink legyen és buddhává váljunk.” Ez a hishiryō filozófiája.

Dōgen mester azt mondta erről az abszolút hishiryō állapotról: „Ez a buddhák tudatának jelentése, a buddhaság tudata, ami nem az egóból vagy önmagunkból ered. Fel kell adnunk a vizsgálódást, a jó és rossz gondolatokhoz való kötődést, el kell metszenünk a mindennapi élet bosszúságait, abba kell hagyni mindent.”

Ha igyekeztek megállítani a gondolatokat, nagyon nehezen fog sikerülni, de ha feladjátok a gondolatok kényszerét, a könnyedség megjelenik. Ezt a majomcsapdával lehet szemléltetni: a csapda egy erősen rögzített kókuszdió, amelyen szűk nyílás található, és a belseje tele van földimogyoróval. A majom bedugja a kezét és megfogja a mogyorót, de kihúzni már nem tudja, mert nem akarja elengedni, ami a kezében van. Így csapdába esik. Ha eszébe jutna, hogy elengedje a mogyorót, újra szabad lenne. Dógen mester azt mondta: „Ha nyitva van a kezetek, mindent megragadhattok, a lemondással minden a tiétek lehet.” Ha az üveg tele van vízzel, nem tudjátok megtölteni borral, de ha üres, megtehetitek. Az összezárt kéz és a teli üveg az egó. Az univerzális gondolkodás, a nyitott kéz és az üres üveg a buddhák tudata és a legmagasabb rendű bölcsesség. Emlékezzetek annak a tudós filozófiaprofesszornak az esetére, aki meglátogatott egy zen mestert. Bőbeszédűen és tudálékosan beszélt a zenről, a feje tele volt érvekkel. A mester fogta a teáskannát és elkezdett teát tölteni a professzor csészéjébe. A csésze hamarosan megtelt, de a mester csak töltött tovább, míg a tea túl nem csordult. A professzor fölkiáltott: „Kifolyik a tea!” „Akárcsak az ön elméje: kifolyik, semmit sem képes befogadni.” 

A helyes tudati hozzáállás meghatározása a shikantaza: csak ülni. A tartásra kell összpontosítanunk, figyelve az öt pontra: medence, hüvelykujj, áll, nyelv, szem, és kezdetben különösen az első kettőre, a medencére és a hüvelykujjra.

Elérhetőségek

Budapest | +36-70-386-20-02 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Debrecen | +36-20-976-35-74Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Szigetszentmiklós | +36-70-382-72-64 | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Szombathely | +36-20-779-06-17 | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Bukarest | +40-726-328919 | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Brassó | +40-729-290028 | Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Taisenji napirend

A Taisenji a mindennapi gyakorlás helye Budapesten Myoken mester vezetésével. Első alkalommal kérjük érkezzen legalább félórával korábban!

Zazen időpontok:
hétfő-péntek
06:00-08:00 | 18:30-20:00
szombaton:
08:30-10:30 | 
18:00-19:00

Cím: 1161 Budapest, Rákosi út 77.

Megközelíthető az Örs vezér teréről  a 244-es, a 144-es, a 174-es busszal, a Batthyány utcai megállónál leszállva, vagy a Bosnyák térről a 277-es busszal, a Rákosi útnál leszállva.

Sunday the 24th. .